Analyser

Her finder du analyser, som kaster lys over erhvervsakademisektoren.

Opslåede bøger - analyse
  • To bygningskonstruktører sidder ved pc og arbejder
    Analyse

    En kortlægning viser, hvor mange af de unge med en toårig erhvervsakademiuddannelse, der læser videre og får en bacheloruddannelse. Kortlægningen viser også, hvor mange der tager en kandidatuddannelse efter at have gennemført en uddannelse som professionsbachelor.

  • Person der pakker bøger i kasse
    Analyse

    Danske Erhvervsakademier har bedt EVA undersøge, om de studerende søger en bestemt uddannelse eller en by, når de skal flytte.

  • To bygningskonstruktører sidder ved pc og arbejder
    Analyse

    Danske Erhvervsakademier har bedt EVA undersøge flyttemønstre blandt studerende. En af konklusionerne er, at de store byer er bedst til at holde på de studerende, når de har gennemført deres uddannelse.

  • Pixabay 007 notatcollage
    Videregående VEU

    Uddannelses- og Forskningsministeriet har kortlagt udbud og brug af offentligt videregående voksen-, efter- og videreuddannelse (VVEU). Akademiuddannelser er den eneste del af VVEU-området, hvor der har været vækst. Få et hurtigt overblik over kortlægningen i denne artikel

  • Trappe til graduering
    Analyse

    Hvis et centralt element i ”livslang læring” er, at voksne danskere i den arbejdsdygtige alder tager en hel voksenuddannelse som VEU for at løfte deres uddannelsesniveau, er livslang læring ikke slået igennem i noget nævneværdigt omfang.

  • FGrafer og data
    Analyse

    Danskernes uddannelsesniveau stærkt stigende:

    Flere, bedre, længere

    Den danske befolkning bliver bedre og bedre uddannet. Vi har hentet tal fra Danmarks Statistik, som taler deres tydelige sprog om den markante udvikling fra 1991 til 2018.

  •  Foto af forside på forskningsrapport regional forsyning af videregående uddannelser
    Analyse

    En gruppe forskere har undersøgt erfaringer med regional forsyning af videregående uddannelser i Norge, Sverige, Tyskland og Skotland og sammenlignet dem med danske forhold. Resultaterne blev præsenteret på en konference på Professionshøjskolen Absalon onsdag den 24. april. Forskningsprojektet er et samarbejde mellem Absalon, UC Syd og SmartLearning.