Praksisrettet undervisning på de gymnasiale uddannelser kan potentielt mindske frafald på de tekniske erhvervsakademiuddannelser

Danske Erhvervsakademier mener

7 ud af 10 unge vælger en ungdomsuddannelse i det gymnasiale spor, og flere står derfor med et bogligt udgangspunkt, når de efterfølgende skal vælge en videregående uddannelse. Det kan være en udfordring for de unge, der vælger en teknisk videregående uddannelse på et erhvervsakademi, for vi kan konstatere, at der i denne gruppe er en øget risiko for frafald.

Byg

Det private erhvervsliv mangler teknisk uddannet arbejdskraft, men der er et udpræget større frafald på de tekniske erhvervsakademiuddannelser blandt studerende med STX- og HF-baggrund. På automationsteknologuddannelsen falder 62 pct. af de studerende med STX-baggrund og 50 pct. med HF-baggrund fra inden for det første år på uddannelsen, mens en femtedel af studerende med EUD-baggrund falder fra inden for det første år.

Den samme tendens gælder for blandt andet byggekoordinatoruddannelsen og jordbrugsteknologuddannelsen.

brede gymnasium

Ser man overordnet på IT- og STEM-uddannelserne, tegner der sig samme billede, hvor frafaldet af studerende med HF- og STX-baggrund er højere.

IT stem frafald

Der kan være mange elementer i et studieliv, der påvirker risikoen for frafald, men der er stor sandsynlighed for, at flere studerende med gymnasial baggrund ville have bedre forudsætninger for at fuldføre studiet, hvis de havde haft en større teknisk forståelse.

Ser man nærmere på de uddannelser, hvor der i høj grad er frafald, er der også forskel på, om de studerende kommer med gymnasial eller EUD-baggrund.

top fem frafald

Med undtagelse af IT-teknolog adskiller frafaldet på uddannelserne sig afhængigt af hvilken ungdomsuddannelse de studerende har gennemført, hvor erhvervsakademierne oplever et større frafald af studerende med gymnasial baggrund på bygge- og teknologiuddannelserne, mens studerende med EUD-baggrund oftere falder fra på de merkantile uddannelser.

 

Mulighed at introducere erhvervsrettede kompetencer på gymnasiet

Hvis vi skal imødekomme behovet for og efterspørgslen efter teknisk uddannet arbejdskraft, skal vi reducere frafaldet på uddannelserne. Ovenstående taler for, at frafaldet på erhvervsakademiuddannelserne vil kunne reduceres, hvis de studerende, som bliver optaget, har fået flere erhvervsrettede kompetencer i løbet af deres ungdomsuddannelse. 

Danske Erhvervsakademier optager elever fra alle dele af ungdomsuddannelsessystemet, og det vil vi naturligvis gerne fortsætte med, men det vil være positivt, hvis en kommende reform af ungdomsuddannelserne fokuserer på, at der i højere grad bliver fokuseret på teknisk forståelse eller tekniske kompetencer for eksempel i HF. Det kan potentielt reducere frafaldet på navnlig de tekniske uddannelser. 

Ved blandt andet at udvikle de gymnasiale uddannelser, så de i langt højere grad introducerer eleverne til de praksisnære og tekniske fag, vil det forhåbentligt både motivere langt flere til at vælge tekniske og praksisnære videregående uddannelser og skabe et mere kvalificeret fundament at søge optag på samt reducere frafaldet.