Bedre realkompetencevurdering

Den stigende efterspørgsel efter efter- og videreuddannelse øger behovet for hurtigere og bedre realkompetencevurderinger (RKV). Projektet skal etablere fælles retningslinjer og en digital platform.

Arbejdsmarkedet bliver i stigende grad specialiseret, og medarbejderne opnår ofte et fagligt niveau inden for deres område, der ligger ud over deres formelle uddannelsesniveau. Blandt andet derfor ses en stigende efterspørgsel efter målrettet efter- og videreuddannelse på såvel akademi- som diplomområdet - der ved brug af realkompetencevurderinger (RKV) tager afsæt i det enkelte individs praksiserfaringer og faglige kompetencer. Formålet med projektet er at udvikle og implementere nedenstående indsatsområder:

  1. Fælles retningslinjer for realkompetencevurderinger med henblik på en ensartet metodik og brug af realkompetencevurderinger over for den enkelte ansøger og i forhold til den enkelte uddannelse.
  2. Sektorfælles digitale redskaber med henblik på at etablere en digital platform, som understøtter en mere direkte, individualiseret og brugervenlig adgang for den enkelte ansøger, der ønsker en realkompetencevurdering. Der udarbejdes plan for implementering og drift af de sektorfælles digitale redskaber, der skal indgå i indsatsen.

 

Projektperiode

2019 - 2021

Partnere

  • IBA
  • EAAA
  • KEA
  • Smartlearning
  • UCN
  • UCL

 

 

Kontakt

Henrik Kjær Christensen

Direktør for efter- og videreuddannelse