VEU-håndbogen lykkes med at give det store overblik
Michael Andersen, chefkonsulent ved EVA, har udgivet ”VEU-håndbogen – overblik og perspektiver på voksenuddannelse”. Den er værd at kende og læse.
Bliver du også lettere tøvende og fjern i blikket hvis du bliver bedt om at redegøre for betydningen af FVU, AVU, AMU, EUV, RKV, PIACC og RAR-modellen? Så er der hjælp at hente i ”VEU-håndbogen – Overblik og perspektiver på voksenuddannelse”, som netop er udkommet for forlaget Samfundslitteratur. Bogen er skrevet med en ambition om at give et overblik over det samlede offentlige voksenuddannelsessystem i Danmark og belyse VEU-systemet som et samlet system – også selvom det ikke altid fremstår sådan.
Det er noget af en opgave forfatteren dermed har sat sig for at løse – ikke mindst fordi han heller ikke viger tilbage for at søge at skabe overblik både på langs og på tværs, om man så må sige. Bogens første del behandler den historiske udvikling, mens tredje del giver overblik over det samlede udbud af voksenuddannelser i dagens Danmark. Den midterste del af bogen behandler ”10 aktuelle temaer i VEU-systemet”. De 10 meget velvalgte temaer er:
Motivation for uddannelse
Voksne med svage basale færdigheder
Realkompetencevurdering (RKV)
Uddannelse og kompetence
Voksenpædagogiske miljøer
Voksenvejledning
Digitalisering af VEU
Institutioner mellem konkurrence og samarbejde
Evaluering og kvalitetssikring
Effekten af VEU
Bogens forfatter, Michael Andersen, arbejder til daglig som chefkonsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, hvor han har arbejdet med området igennem 20 år. Håndbogen er spændende og inspirerende og da den ovenikøbet er skrevet på et klart og velformuleret dansk, som er en fornøjelse at læse, bør den få et stort publikum.